Csaknem három hónapja folytatja a kormány azt a lélektani hadviselést, mellyel a benzinkutakra érkező embereket tájékoztatja, hogy mennyibe kerülne egy liter üzemanyag a hatósági ársapka nélkül. Egy olyan ársapkáról beszélünk, ami gyakorlatilag mára csak a tankolások egy részére vonatkozik, a gazdasági élet minden más olyan szereplője, amely hatással lehet a mindennapi életünkre és a rekordmagas inflációra, emelt áron tankolhat.

Azért is állunk értetlenül ezek előtt az árak előtt, mert ha megnézzük a kőolaj világpiaci árának alakulását, az jelenleg 100 dollár hordónként. Összehasonlításképpen két adat: májusban a rendelet bevezetésekor ez az ár 120 dollár körül mozgott, de hogy legyen egy sokkolóbb adat is, : 2012- ben, mikor soha nem látott üzemanyag és olaj ár növekedésről beszéltek, akkor a 128 dolláros hordónkénti olajár ellenére az akkor rekordmagasnak nevezett üzemanyagár mégis literenként 450 forint körül alakult.

A felmerülő kérdések tisztázása érdekében a Mi Hazánk Mozgalom frakciója írásban fog tájékoztatást kérni a kormánytól a következőkről:
-Hogyan tevődik össze egy liter üzemanyag eladási ára benzin és dízel, esetén, ársapkával és ársapka nélkül?
-A rekordmagas -éves szinten több mint 6 milliárd liternyi- üzemanyag eladásból mennyit profitált az állam?-Mi már tavaly nyáron jeleztük, hogy különösen felháborító, hogy még a jövedéki adóra is rárakódik az áfa, ami önmagában 30 forint körüli összeget húz ki az emberek zsebéből, ezért ismét feltesszük a kérdést, hogy több nemzetközi mintát követve:

Terveznek –e további adócsökkentést az üzemanyagokat terhelő magas áfa és jövedéki adó terén?

És ha már úgy látszik, hogy a MOL partnere a kormánynak ebben a lélektani hadviselésben, lenne egy javaslatunk:
Legyen partnere a vásárlóknak is és a sok kifüggesztett tájékoztató papírfecni mellé,
tegyék ki az üzemanyagok literenkénti árának alakulását is.

Szajlai János
a Mi Hazánk Mozgalom Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezője

X