Dr. Apáti Istvánnak, az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési bizottsága elnökének, a Mi Hazánk alelnökének “Lehúzás közben, “kivégzés” előtt vannak a magántulajdonú benzinkutak?” című, a gazdaságfejlesztési miniszternek feltett írásbeli kérdése. 

Tisztelt Miniszter Úr!

Az állam az idei év első öt hónapjában az üzemanyagok jövedéki adójából 262,9 milliárd forintot vágott zsebre, amely 6,7 milliárddal több, mint az egy évvel ezelőtti összeg. Az adóbevétel tehát jelentősen nőtt, holott az árstoppal érintett üzemanyagok jövedéki adója csökkent, vagyis minden ellenkező híreszteléssel szemben növekedni tudott az üzemanyagturizmus. A kormányzati kommunikáció egy szót sem szól arról, hogy a mintegy 800 darab családi tulajdonban lévő kis benzinkút viszi el az árstop költségeit. Ezek a családi vállalkozások hoznak hatalmas áldozatokat annak érdekében, hogy a „normál” üzemanyagokat a vevők kedvezőbb áron tankolhassák. Történik mindez tavaly november óta, amikor még nem dúlt a háború. Az Önök felelőssége megkerülhetetlen, bár tudom, hogy könnyű mindent úgy feltüntetni, miszerint a kormány csupán a külső körülmények áldozata.

A kormány – az elmúlt év azonos hónapjában értékesített mennyiség 80%-a után – 20 Ft/liter mértékben rögzítette a magántulajdonú benzinkutak támogatásának mértékét. Sajnálatos, hogy erre nem novembertől, hanem márciustól került sor. Mivel a szállítási költségeket nem vették figyelembe a támogatás meghatározásakor, így a valódi mérték nem 20, hanem legfeljebb 8-10 Ft/liter. Ez a szektor korábban soha semmilyen támogatásra nem szorult, most sem a vállalkozók hibájából kifolyólag állt elő ilyen helyzet, hanem a kormány döntéseinek eredményeként. Önök meghosszabbították az árstopot, de július hónapra már nem rendeltek hozzá forrásokat, így az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. jelenleg a támogatás iránti kérelmeket sem fogadja be. Szokás szerint kormányzati propagandára, konzultációra bőven jut pénz. Előre bocsátom, fontosnak és támogathatónak tartom, hogy a lakosság legalább a „normál üzemanyagokat” kedvezőbb áron tankolhatja. Még véletlenül sem szeretném ezt támadni. Ugyanakkor sok száz vállalkozástól nem várható el, hogy azért menjenek csődbe, mert önhibájukon kívül egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, a kormány a ténylegesen szükséges 40-50 Ft/liter helyett jóval alacsonyabb mértékű támogatást nyújt, és júliusban már ezt a keveset sem akarja kifizetni.

Tisztelt Miniszter Úr!

Az első három hónapra biztosított támogatási keret nem érte el a 10 milliárd forintot, amely ezen kutak életben maradásához járult hozzá. Hogyan maradjanak életben ezek a vállalkozások, amikor ezek szerint már erre a csekély mértékű támogatásra sem számíthatnak? Megkapja-e azonnal az IFKA a júliusi keretösszeget? Ha igen, milyen gyorsan utalhat a vállalkozóknak? Biztosítottak-e a források a következő hónapokra? Hajlandóak tárgyalni az érintettekkel a támogatás mértékének – a túléléshez szükséges szintre történő – emeléséről? Összességében kinek áll érdekében a magántulajdonú benzinkutak sajátos módszerrel való lehúzása, kivéreztetése, majd közeljövőbeli „kivégzése”? Várom érdemi válaszát!

Tisztelettel: dr. Apáti István

X